Wednesday, August 17, 2011

sharing is loving...(part 2)

Assalamualaikum...
selamat hari nuzul Al-Quran...=)
kte sambung lg eh....(nak citer pasal berbuka...pasal mcm2 la...tp neetbook rosakkk...huhuhu xde mood nak citer....)
so kte blaja refresh2 kan diri dgn ni yea...

............................................................................................................................................................

Kata orang Yahudi: 'Benar apa yang kamu katakan itu Muhammad. Katakan kepada kami kelebihanmu antara semua para nabi-nabi.'

Sabda Rasullullah S.A.W.:'Seorang nabi mengunakan doa mustajabnya untuk membinasakan umatnya, tetapi saya tetap menyimpankan doa saya (untuk saya gunakan memberi syafaat pada umat saya di hari kiamat).'

Kata orang Yahudi: 'Benar apa yang kamu katakan itu Muhammad, kini kami mengakui dengan ucapan Asyhadu Alla illaha illallah,wa annaka Rasulullah (kami percaya bahawa tiada Tuhan kecuali Allah dan engkau utusan Allah).'

"Dan sesungguhnya akan Kami berikan cobaan kepadamu,dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah2an. Dan berilah berita gembira kepada orang2 yang sabar."(Al-Baqarah : 155)

Disebutkan di dalam satu riwayat, bahawasanya apabila para makhluk dibangkitkan dari kubur, mereka semuanya berdiri tegak di kubur masing masing selama 44 tahun UMUR AKHIRAT dalam keadaan TIDAK MAKAN dan TIDAK MINUM, TIDAK DUDUK dan TIDAK BERCAKAP.

Bertanya orang kepada Rasulullah saw : "Bagaimana kita dapat mengenali ORANG-ORANG MUKMIN kelak di hari qiamat?"

Maka jawabnya Rasulullah saw, "Umatku dikenali kerana WAJAH mereka putih disebabkan oleh WUDHU'." Bila qiamat datang maka malaikat datang ke kubur orang mukmin sambil

membersihkan debu di badan mereka KECUALI pada tempat sujud. Bekas SUJUD tidak dihilangkan. Maka memanggillah dari zat yang memanggil. Bukanlah debu itu dari debu kubur mereka, akan tetapi debu itu ialah debu KEIMANAN mereka. Oleh itu tinggallah debu itu sehingga mereka melalui titian Siratul Mustaqim dan memasuki alam syurga, sehingga

setiap orang melihat para mukmin itu mengetahui bahwa mereka adalah Disebutkan oleh hadith Rasulullah saw bahwa sepuluh orang yang mayat nya TIDAK BUSUK dan TIDAK REPUT dan akan bangkit dalam tubuh asal diwaktu mati :

1. Para Nabi

2. Para Ahli Jihad

3. Para Alim Ulama

4. Para Syuhada

5. Para Penghafal Al Quran

6. Imam atau Pemimpin yang Adil

7. Tukang Azan

8. Wanita yang mati kelahiran/beranak

9. Orang mati dibunuh atau dianiaya

10. Orang yang mati di siang hari atau di malamJumaat jika mereka itu dari kalangan orang yang beriman.

Di dalam satu riwayat yang lain dari Jabir bin Abdullah ra sabda Rasulullah saw: Apabila datang hari qiamat dan orang orang yang berada di dalam kubur dibangkitkan maka Allah swt memberi wahyu kepada Malaikat Ridhwan : Wahai Ridhwan, sesungguhnya Aku telah mengeluarkan hamba-hamba Ku berpuasa (ahli puasa) dari kubur! mereka di dalam keadaan letih dan dahaga. Maka ambillah dan berikan mereka segala makanan yang digoreng

dan buah buahan syurga. Maka Malaikat Ridhwan menyeru, wahai sekelian kawan-kawan dan semua anak-anak yang belum baligh, lalu mereka semua datang dengan membawa

dulang dari nur dan berhimpun dekat Malaikat Ridhwan bersama dulang yang penuh dengan buahan dan minuman yang lazat dari syurga dengan sangat banyak melebihi daun-daun kayu di bumi. Jika Malaikat Ridhwan berjumpa mukmin maka dia memberi makanan itu kepada mereka sambil mengucap sebagaimana yang difirman oleh Allah swt di dalam Surah Al-Haqqah bermaksud :

"Makan dan minumlah dengan sedap disebabkan AMAL yang telah kamu

kerjakan pada HARI yang telah LALU itu."

Diberitakan oleh Abu Hurairah ra bahawa ramai orang bertanya kepada

Rasulullah saw, tanya mereka, "Dapatkan kami melihat Tuhan kita nanti

di hari kiamat?"

Jawab Nabi, "Masih sangsikah kamu untuk dapat melihat bulan purnama

pada malam empat belas yang tak berawan."

Jawab mereka, "Tidak ! Ya Rasulullah !"

Tanya Rasulullah, "Masih sangsikah kamu untuk dapat melihat matahari

di tengah hari yang tidak berawan?"

Jawab mereka, "Tidak!"

Sabda Nabi saw, "Sesunguhnya kamu akan melihat Allah (Tuhanmu) seperti

itu. Pada hari kiamat itu akan dikumpulkan seluruh manusia. Lalu Allah

berfirman, 'Siapa yang menyembah sesuatu (selain aku), maka ia

hendaklah mengikut sembahannya itu.'

Di antara mereka itu ada yang mengikut matahari, ada yang mengikut

bulan, ada yang mengikut bermacam-macam thagut (berhala). Maka

tinggalah umat Islam, termasuk orang-orang munafik.

Allah akan datang kepada mereka dan berfirman, 'Aku adalah Tuhanmu!'

Jawab mereka, 'Kami akan tetap di sini sampai tuhan kami datang.

Apabila tuhan kami datang, kami akan mengenalNya. '

Maka datanglah Allah kepada mereka lalu berfirman, 'Aku tuhanmu !'

Jawab mereka, 'Ya, Engkaulah tuhan kami.'

Allah akan memanggil mereka dan sebuah jambatan akan dibentangkan

merentasi neraka jahanam. Aku (Muhammad) adalah orang pertama di

antara para rasul beserta umatnya yang mula-mula melintasinya. Tidak

seorang pun di kala itu yang berkata-kata kecuali doa para rasul. Doa

mereka ketika itu adalah 'Ya Allah ! Selamatkan ! Selamatkan !'

(Allahuma salim salim )"

"Di dalam nereka jahanam itu terdapat kaitan-kaitan seperti duri kayu

Sa'dan. Tahukah anda duri Sa'dan itu?"

Jawab orang ramai, "Tahu !"

Sabda Nabi saw, "Rupanya seperti duri kayu Sa'dan tetapi besarnya

hanya Allah saw sahaja yang tahu. Manusia akan terkait kerana amalnya.

Di antaranya ada yang jatuh terkait sesuai dengan amalnya, tetapi ada

pula yang terkait sedikit saja, kemudian terlepas."

"Apabila Allah swt, menghendaki akan rahmat kepada penduduk neraka,

maka disuruhNya malaikat mengeluarkan orang-orang yang pernah

menyembah Allah. Mereka segera mengeluarkannya, yang masing-masing

didahinya dengan tanda-tanda sujud. Allah swt mengharamkan api memakan

tanda bekas sujud. Maka keluarlah mereka dari neraka. Seluruh tubuh

anak adam akan dimakan api kecuali bekas sujud."

"Para malaikat mengeluarkan mereka dari neraka dalam keadaan hangus.

Lalu menyiram mereka dengan air kehidupan. Maka tumbuhlah badan mereka

seperti tumbuhnya benih di tanah bekas banjir."

"Setelah Allah swt mengadili mereka masih ada ketinggalan seorang

antara surga dan neraka. Dialah orang terakhir dari isi neraka yang

akan masuk ke dalam syurga."

"Dikala mukanya menghadap ke neraka dia mendoa, 'Wahai tuhanku !

Palingkanlah mukaku dari neraka ini. Baunya sungguh menyakitkan aku,

dan panasnya membakarku.'

Allah bertanyanya, 'Sekiranya permintaanmu Aku kabulkan, apakah engkau

hendak meminta lagi yang lain.'

Jawabnya, 'Demi kebesaran Engkau, tidak akan kuminta lagi.'

Maka diperkenakan oleh Allah permintaan tersebut dengan perjanjian

tersebut. Lalu dipalingkan Allah mukanya dari neraka.

Tetapi setelah mukanya dihadapkan ke syurga dan dilihatnya keindahan

syurga, diamlah ia seketika. Kemudian ia berdoa'a pula, 'Ya Tuhanku,

bawalah aku ke dekat pintu syurga.'

Allah bertanya, 'Bukankah engkau telah berjanji denganKu, yang engkau

tidak akan membuat permintaan lagi?'

Jawab orang itu, 'Wahai, tuhanku ! Jangan jadikan aku makhluk yang

paling malang.'

Jawab Allah, 'Sekiranya permintaanmu Aku kabulkan, apakah engkau

hendak meminta lagi yang lain.'

Jawabnya, 'Tidak ! Demi kebesaranMu, aku tidak akan meminta yang lain lagi."

Lalu diperkenankan Allah permintaannya dengan perjanjian, dan dia

dibawa ke pintu syurga.

Setelah sampai di pintu syurga, dia terlihat keindahan syurga,

kegemilangan dan kegembiraan yang ada di dalam syurga. Dia terdiam

pula seketika.

Kemudian dia bermohon pula, 'Wahai, Tuhanku ! Masukkanlah aku ke dalam syurga !'

Kata Allah, 'Kasihan kamu, hai anak Adam! Alangkah penipunya kamu !

Bukankah kamu sudah berjanji tidak akan meminta lagi setelah kamu

peroleh.'

Jawabnya, 'Ya tuhan ! Janganlah kiranya aku dijadikan maklhluk yang

paling malang.'

Allah 'Azza wa Jalla tertawa mendengar ucapannya itu. Kemudian Dia

mengizinkannya masuk ke syurga.

Berkata Allah, 'Mintalah segala yang kamu inginkan.' Lalu dia memohon

segala yang diinginkannya sehingga puas. Kemudian Allah berfirman,

'Mintalah tambahan ini dan itu.'

Diingatkan oleh Allah kepadanya berbagai macam keinginnya sampai dia puas.

Firman Allah pula, 'Semua ini untukmu dan ada lagi tambahannya

sebanyak itu pula.'"


:: part 3 nanti pasal kelebihan ayat Kursi plak..nantikan..::

10 comments:

  1. terima kasih atas perkongsian ini =)

    ReplyDelete
  2. Ecah.. tq for sharing dis article^^

    ReplyDelete
  3. sekurang kurangnya kita dpt tambah ilmu dgn perkongsian ni ;)
    thanx ecah..

    ReplyDelete
  4. takutnya..tapi bila baca..orang yang sujud kat Allah dalam api neraka boleh masuk syurga balik..saya takut solat saya tak diterima..

    ReplyDelete
  5. tq ecah..takut sy membayang-membayangkannya..moga kita termasuk dlm golongan yg beriman..

    ReplyDelete
  6. tambah ilmu lagi di sini...

    tengs dear...

    ReplyDelete
  7. thanks, dear...

    bole tak sharing pasal kisah2 nabi...hehe...aritu, membe2 bukan islam dok tnye pasal kisah nabi daud laa...byk yg dah tk igt...

    ReplyDelete
  8. miyoko suki : InsyaAllah...i will...:)

    ReplyDelete